"Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste pomana." Dupa ce ani de zile au intins mana spre celebritate si nu s-au ales decat cu diminutive ca Irisut si Irisel, cei de la
Trooper si-au dat seama ca au nevoie de o poveste. Opera rock
Vlad Tepes - Poemele Valahiei e un nou scenariu pe care vor sa il puna in scena in goana lor dupa celebritate. Nu conteaza ce canta, conteaza ce spun despre ce canta. Si cand spun povestea mistificata a unui domnitor psihopat, perceput in mentalul colectiv ca salvator, sansele ca mana intinsa sa capteze atentia cresc considerabil, avand in vedere ca versurile care incheie
Scrisoarea III a lui Mihai Eminescu sunt la loc de cinste in gura tuturor frustratilor neamului romanesc. Din pacate, versurile operei rock compuse de
Trooper sunt slabe si apartin lui Vasile Lupasc, un versificator care scrie in maniera lui Dimitrie Bolintineanu. De fapt, daca ar trai astazi, Dimitrie Bolintineanu s-ar simti pe langa acest versificator la fel ca Ghita Muresan la o plimbare prin centrul orasului. Din punct de vedere al compozitiei si al productiei, daca ar fi sa ne raportam la standardele anului 2009, albumul
Vlad Tepes - Poemele Valahiei este inascultabil de la cap la coada. Pentru cei de la
Trooper, opera rock mai inseamna clape, solouri de chitara, o combinatie de elemente din rockul universal, Iris, Cargo si folclorul romanesc si inevitabilul "o-o-o". Multe piese sunt de umplutura, nu au refren, nu au cursivitate si apar pe album doar pentru ca povestea trebuie sa aiba cursivitate. Vocea lui Coiot suna uneori bine, uneori slab si uneori sub orice critica. Cateodata reuseste aceasta tripla chiar pe aceeasi piesa, cum ar fi pe
Ultima lupta, o dovada clara ca cei de la Trooper insista in a-l forta sa cante parti cu mult peste puterile lui. Poate instrumentalul ar merita o oarecare atentie, dar bruiajul constant la care este supus il face sa nu conteze prea mult. Doar povestea conteaza, restul sunt detalii nesemnificative. Vestea buna e ca Dimitrie Bolintineanu a scris si despre Mircea cel Batran, Stefan cel Mare, cu care Vlad Tepes s-a luptat intr-o perioada pe care istoricii romani incearca sa o ascunda, si Mihai Viteazul, deci povestea poate continua. Sa vina TVR Culturalul, sa vina TVR 2, sa vina Pro TV-ul, sa vina Antena 1, sa vina OTV-ul, sa inceapa circul! Concluzia: o treaba buna, baieti! Cand o sa faceti muzica din nou, sa ma anuntati, pentru ca, pana atunci, clasicului "o-o-o" nu-i pot raspunde decat cu clasicul "o-o-oh no"!
Nota: 5,5/10.
De ascultat:
In Valahia, Vlad Tepes, Kara Iflak.P.S.: Pentru ca cei de la Trooper sustin ca spun adevarul despre Vlad Tepes, m-am gandit ca ar fi corect sa va aduc la cunostinta o varianta mai apropiata de adevarul istoric despre marile fapte de arme ale domnitorului roman. Noi nu ne-am luptat cu turcii. Noi am avut scurte perioade in care am refuzat sa platim tribut turcilor. Turcii nu ne-au cucerit nu pentru ca am fost noi tari pe pozitii, ci pentru simplul fapt ca plateam tribut si nu-i interesa acest lucru. Dupa un timp, Vlad Tepes a refuzat sa plateasca tribut. Mai mult, nu a aparat tara la Dunare, cum sustin Trooperii, ci a efectuat expeditii de jaf asupra cetatilor de la sud de Dunare, ocazie cu care a ucis soldati otomani, dar si populatia civila bulgara pe care a gasit-o pe acolo, adica barbati, femei, copii, batrani. Mahomed al II-lea, cuceritorul Constantinopolului, cu o armata destul de serioasa, a intrat in Tara Romaneasca. Vlad Tepes si-a dat seama ce prostie a facut si, neputand sa faca fata unei batalii directe, a aruncat cu pietre de pe unde a putut. Cea mai mare isprava a sa ramane atacul efectuat intr-o noapte asupra taberei otomane, insa, din pacate, nu a reusit sa gaseasca cortul sultanului. Mahomed al II-lea nu s-a speriat si nu a fugit ca apucatul spre Dunare, cum sustine Bolintineanu, ci si-a continuat drumul pana la Targoviste, ceea ce inseamna ca si-a atins scopul, l-a pus domnitor pe Radu cel Frumos si, plictisit sa il caute pe Vlad Tepes, care se ascundea pe unde putea, a plecat din Tara Romaneasca cu grosul armatei, avand probabil alte probleme mult mai importante de rezolvat. Cu efective mult diminuate, Radu cel Frumos l-a urmarit pe Vlad Tepes, care a fugit de a rupt pamantul pana in Ungaria si si-a salvat pielea. Aceasta este marea victorie a lui Vlad Tepes impotriva lui Mahomed al II-lea, de care vorbeste istoriografia romaneasca. Se mai spune ca Vlad Tepes i-ar fi scris o scrisoare lui Mahomed al II-lea in care ar fi recunoscut prostiile pe care le-a facut si si-ar fi cerut scuze, motiv pentru care Matia Corvin, regele Ungariei, catolic, de origine romana, dar care nu stia o boaba de limba romana, l-ar fi inchis la Visegrad. De asemenea, se mai spune ca Vlad Tepes s-ar fi casatorit cu o sora de-a regelui si ca cel care ne-a aparat de pagani ar fi trecut la catolicism, dar asta e deja o alta poveste.