1. dEUS - How to Replace It
2. Sleep Token - Take Me Back to Eden
3. In Flames - Foregone
4. Crime & the City Solution - The Killer
5. Soen - Memorial
6. Queens of the Stone Age - In Times New Roman...
7. Duff McKagan - Lighthouse
8. Lana Del Rey - Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd
9. Uriah Heep - Chaos & Colour
10. Avatar - Dance Devil Dance
Albumul anului este dEUS - How to
Replace It, un album venit dupa 11 ani de asteptare. Pentru niste veterani ai
scenei alternative rock europene era greu sa aduca ceva nou. De altfel si spun
intr-o piesa: The scheme of things is not gone/It's been rearranged. Si a fost
rearanjata superb: Must Have Been New, Man Of The House, Dream Is A Giver,
Pirates sau cireasa de pe tort, Le Blues Polaire, o piesa exceptionala, peste Nothing
Really Ends, zic eu, in care e mentionat Bucurestiul si un sandvis care nu va
mai aparea niciodata (nu stiu cand a fost Tom Barman ultima data in Bucuresti,
dar s-au mai schimbat lucrurile). Cam toata discografia lor e obligatorie
pentru un music nerd, desi e greu sa mai porti discutii cu cineva despre muzica
zilele astea.
Despre Sleep Token am auzit prima
data la Portnoy, dar nu am avut timp sa ii ascult. Apoi, intr-o dupa-amiaza,
mi-a trimis cineva The Summoning, cu mesajul ”highly recommended”. Am pus si eu
piesa, eram plictisit, faceam altceva in timp ce ascultam, nu m-a prins si dupa
20 de minute primesc un alt mesaj de la aceeasi persoana: ”retrag ce am zis, o
dau pe pop pe la mijloc, o mizerie”. A ramas asa si pentru mine pana a aparut
CD-ul la Niche Records, mi l-am cumparat si a inceput sa mearga non-stop o
perioada. Am inteles ca e o trupa pentru adolescenti si mi s-a confirmat asta.
M-am plimbat cu un tricoul Sleep Token prin Bucuresti si doar o adolescenta mi-a
zis ca ii place tricoul si m-a intrebat de unde il am. De obicei, complimentele
astea le primesc de la straini, pentru alte nume: King's X, Iggy Pop sau vreun
album clasic Judas Priest, gen Stained Class. De altfel, anul asta am fost
facut poser pentru ca ascultam Bring Me The Horizon - Post Human: Survival
Horror. Mi-am cumparat CD-ul intr-un lot in care mai era Gorefest - Erase.
Evident ca cel care m-a facut poser nu stia ce album e, Gorefest au trecut doar
GF pe coperta, desi nu cred daca numele intreg ar fi fost suficient pentru o
identificare.
Daca tot am zis de poseri, ajung
la In Flames, o trupa la care metalistii respectabili s-au oprit la Clayman sau
cei mai respectabili la Colony. Eu, spre rusinea mea, m-am oprit la Sounds of a
Playground Fading si, desi mi-a placut Above de pe I, the Mask, nu i-am reascultat
pana anul asta. De ce am facut-o, nici eu nu stiu. Probabil ca voiam sa vad cat
de jos au ajuns pentru a prinde la tineri, dar am fost suprins de Foregone si
am ascultat si albumele anterioare. Orice s-ar spune, au impus un sound si l-au
adus la un nivel la care nimeni nu s-ar fi asteptat. Ii recunosti dintr-o mie,
productia e exceptionala, refrenele sunt catchy. Tot respectul pentru ce au
facut si fac.
Crime & the City Solution e o
trupa care a pornit din Australia, dar si-a castigat notorietatea in Europa, la
Londra si Berlin. Prin trupa au trecut pe la inceput Mick Harvey, Rowland S.
Howard sau Alexander Hacke. Mie imi plac foarte mult albumele solo ale lui
Simon Bonney, probabil cele mai bune albume de americana facute, culmea, de un
australian, si asa am ajuns sa ascult Crime & the City Solution.
Despre Soen, Queens of the Stone
Age, Lana Del Rey sau Duff McKagan nu are rost sa spun mare lucru, au devenit
niste obisnuiti ai topurilor mele cand scot albume noi, iar Avatar au intrat
pentru ca nu am reusit sa gasesc 10 albume. Puteam sa pun Extreme, un album
bun, dar parca Nuno Bettencourt prea a vrut sa arate ca e cel mai bun chitarist
in viata. Solouri complexe, lungi, parti de chitara grele, probabil la fel de
grele ca la Rihanna, si o zic fara mistouri, chiar daca el a simtit nevoia sa
se apare in fata rockerilor si sa spuna ca nici Slash nu ar fi capabil sa cante
asa ceva. Mai puteam pune The Smashing Pumpkins, dar a fost greu sa ma
concentrez la aproape 2 ore si jumatate de muzica la fel cum lui Billy Corgan
i-a fost greu sa nu se repete in 33 de piese. Sunt niste piese bune, dar cum ascult
mai mult pe CD, si el a scos trei CD-uri, ma cam lua somnul printre piese.
Probabil ca o sa am rabdare la batranete sau niciodata. Mai am niste albume din
2023 in colectia de CD-uri: Crosses - Goodnight, God Bless, I Love U, Delete (dar
as fi parut un pic snob sa apar cu un astfel de titlu si sigur nu o sa ascult prea
mult albumul asta peste ani), Alice Cooper (nimic notabil), Metallica
(plictisitor si inutil), Immortal (nici chiar asa), Katatonia (nu am vrut sa il
pun in top), Deathstars (ar fi meritat, merge bine pe masina), The Rolling
Stones (si asta merge bine in masina). Mi-a placut o piesa de la Tygers of Pan
Tang, dar nu am reusit sa cumpar albumul, era sold out pe site-ul care ar fi
putut sa mi-l aduca pana la finalul anului. Dokken nu are sens sa cumpar daca
Don nu mai are voce, desi spune lumea ca partile de chitara sunt bune. Lynch
Mob, la fel, se pare ca George Lynch vrea sa se bata cu Nuno Bettencourt si
materialul ar fi bun pentru cei care vor sa invete chitara, pentru ca piesele
si vocea nu spun mare lucru. Ultimul Steven Wilson nu vreau sa il cumpar si
nici sa il ascult. L-am vazut de doua ori intr-un an cu Porcupine Tree si nu am
reusit sa ma conving daca omul exista in realitate sau e doar o forma de
inteligenta artificiala. Snob pana in maduva oaselor, maniac cu sunetul, pe
care se pare ca oamenii nu il aud cum vrea el pentru ca nu au aparatura scumpa
sau o sala cu acustica buna, muzica recicleaza cam tot ce asculta el. M-a
fentat o data sau am vrut eu sa fiu fentat, dar a doua oara nu se va mai
intampla. E slab entertainer, iar la Artmania, maniacul sunetului perfect a
venit fara bassist, cu bassul tras pe banda, sa nu piarda cateva sute de euro
cu un mercenar. Singura lui preocupare live e ca lumea sa se bucure de muzica
si sa nu foloseasca telefoanele pentru a filma sau a face poze in timpul
concertului. La Viena, lumea s-a putut bucura de muzica si a simtit toata
intensitatea intre momentele cand cei de la security nu se ridicau in fata
scenei cu lanterne spre cei pe care ii vedeau cu telefoane si le faceau semne
disperate cu mainile sa nu mai filmeze. Si asta se intampla la aproape fiecare
piesa.
As mai fi avut lucruri de spus, dar cum nu mi-am facut o lista, le-am uitat. Despre concertele la care am mers sau alte albume pe care le-am ascultat, nu neaparat din 2023, gasiti mai multe pe contul meu de Instagram.
3 comments:
Chiar ma intrebam de curand daca nu cumva muzica rock, metal e gata. Adica tot ce se putea face a fost facut, acum doar a re-aranja mai poate produce ceva notabil.
Cam toata muzica e gata. Unii rearanjeaza bine, iar in cazul altora cred ca vrem noi sa ne lasam pacaliti sau nu ne pasa. Cam ceea ce face speciala o piesa in zilele astea sunt versurile si modalitatea de interpretare, emotia pe care ti-o transmite artistul, ceva ce inteligenta artificiala nu va reusi niciodata. Ar mai fi varianta sa ramanem cu ce am avut pana acum si asta am facut cel mai mult in 2023. Abia am reusit sa strang 10 albume.
"Cam ceea ce face speciala o piesa in zilele astea sunt versurile si modalitatea de interpretare, emotia pe care ti-o transmite artistul, ceva ce inteligenta artificiala nu va reusi niciodata."
De acord 100%.
Post a Comment