Saturday, February 7, 2009

De la 3 la 13 lei


In seara de 06.02.2009, eu si Sitalce am decis ca a venit momentul sa incepem activitatea concertistica pe acest an. Cam devreme, ce-i drept, dar era vorba de lansarea albumului Panikon al trupei Grimus, album care a fost pe locul 1 in topul meu, sectiunea muzica romaneasca, mai corect, muzicuta romaneasca. Locul lansarii - clubul Jazz Pod 16, pe unde nu am mai calcat de la Romania - Italia, de la Europenele din 2000. S-au schimbat cam multe pe acolo in ultimii ani, incepand cu intrarea, care era pe cealalta parte a podului. Dupa ce am gasit usa potrivita, am intrat in club si ne-am lovit de vreo 30 de pustani insirati pe scaune, in timp ce noi doi eram alineati pe culoar. Dupa un minut, un tip si-a inceput drumul pe la mese cu niste bratari in mana, mormaind scurt: "3 lei." Ma mir ca nu ne-a venit noua ideea asta inainte.
"3 lei?", intreb eu, uitandu-ma mirat la Sitalce. "Astia cred ca isi bat joc de noi. Ce pot sa cante astia de 3 lei? Pana si benzina pana aici m-a costat mai mult. Hai dincolo ca e mai scump!"
Dincolo insemna Setup, unde cantau cei de la Kumm. Zis si facut. Ii lasam pe copiii de la Grimus sa-si continue probele de sunet, imi recuperez masina din Piata Unirii si demarez in tromba spre Setup, unde, conform fituicilor gratuite, artistii trebuiau sa inceapa treaba pe la 21:30. Am parcat la dracu' in praznic, la sfatul lui Sitalce, am intrat in club la 21:40 si am mers sa ne luam bratarile. La intrare, doua fete de care nu puteai sa treci fara 13 lei. Una taia bilete, alta punea bratari. Ma intorc catre Sitalce:
"Man, asa mai merge. Stii ca lucrurile ieftine sunt de proasta calitate."
"Si la muzica?"
"Mai ales la muzica."
Intram in sala. Alta viata. Loc cat vedeai cu ochii, bautura ieftina si canapele libere. Faza cu bautura n-am verificat-o. Sitalce a platit tot. Ne-am trantit pe o canapea si am asteptat ca artistii sa urce pe scena. Ce nu stiam noi era ca artistii urmau sa urce pe scena la ora 23. Am avut timp sa vorbim vrute si nevrute. Despre fotbal, muzica si filme. Am pierdut multe minute incercand sa intelegem de ce oameni cu scaun la cap prefera The Reader in loc de Revolutionary Road. Probabil explicatia e undeva intre amintirea placuta a lui Kate Winslet in primul si amintirea neplacuta a partidelor de sex (da, de durata e vorba) din al doilea. In fine.


Dupa cum am spus mai sus, in jurul orei 23, artistii au urcat pe scena si au inceput show-ul de 13 lei. De pe canapele se auzea ca dracu', asa ca ne-am apropiat putin de scena, dar sunetul era cam la fel. Baietii de la Kumm au cantat aproape doua ore. Ce pot sa spun e ca live m-au impresionat mai mult ca pe CD, cu toate ca sunetul a fost cum a fost. Miscarea scenica a artistilor a fost exceptionala. O sa vorbesc despre cei pe care i-am urmarit cu atentie. Baiatul de la saxofon, care mai mult soma pe acolo, se incadra foarte bine in peisaj. Se unduia usor cu saxofonul in mana, batea din palme ca un oligofren si, cateodata, canta furios la muzicuta, moment in care isi aseza cu grija saxofonul. Ce sa mai zic, m-a impresionat si cred ca ar trebui pastrat in trupa si in cazul in Oigan va renunta la saxofon. Si vocalul s-a miscat bine, desi parea destul de plapand. Chiar daca are un look studiat, nu m-a deranjat deloc. Miscarile lui de pe scena mi-au adus aminte de Sean Penn in Milk, de Tudor Chirila si, vreo cateva minute, de Liam Gallagher. Sfatul meu pentru el e sa lucreze mai mult la miscarile pe un picior. Ultimul pe care l-am urmarit, dar cel mai important, a fost Eugen Nutescu, zis si Oigan, denumit de Exty chitaristul dobitoc cu basca, pe care il puteti vedea in toata splendoarea sa in prima poza. Omul este un adevarat fenomen. In tricou negru din primul minut, cu basca in cap care ii completa tinuta impunatoare, Oigan s-a miscat tot concertul pe ritmurile muzicii. Basca a avut cozorocul in fata cam tot timpul, l-a miscat intr-o parte si alta ca rapperi pe la mijlocul show-ului si l-a pus la spate la bis. Cand a cantat la microfon, jocul scenic a inclus si miscari lubrice inainte-inapoi, probabil pentru a-si mentine conditia fizica la cote ridicate. La toate acestea, mimica fetei a jucat un rol hotarator. Figura pe care o dezvolta cand se apropia de microfon, rictusurile, pana si clipirile din ochi erau mijloace de comunicare nonverbala care te duceau cu gandul la aroganta. Prestatia lui a primit cea mai mare nota din partea mea: nota 9. Pentru 10 trebuia sa faca si faza cu chitara dupa gat. Obligatoriu de vazut intr-o viata de om.
Cu toate ca sunetul m-a obstructionat pe toata durata concertului, am reusit sa distig multe piese Kumm. Publicul a fost destul de apatic, dar asta nu e un lucru nou pentru Timisoara. Spre final, am observat ca in fata scenei a inceput forfota. Dupa un minut mi-am dat seama care era motivul: 1000 de chipuri. De la 1000 de chipuri pana la bis, atitudinea publicului s-a schimbat, incat am ajuns sa ma intreb de ce trupe cu un singur hit nu canta hitul de cel putin trei ori intr-un concert: la inceput, la mijloc si la final. Asa ar fi mai usor si pentru ei, si pentru public.
Dupa terminarea show-ului, in drum spre masina, ne-am intrebat oare cum ar fi fost la Grimus, desi eram foarte multumiti de prestatia celor de la Kumm. Singurul lucru util pe care l-a adus seara de 06.02.2009 a fost ca am aflat care e diferenta dintre Kumm si Grimus: 10 lei.

11 comments:

Andrei Vajna II said...

Hai ca-ti zic eu cum o fost la Grimus. Intrarea o fost tot 13 lei. S-o fi scumpit de cand ai plecat tu, or fi aflat cat era la Kumm sau ceva. Tare tampit ca ambele trupe din cluj sa cante la aceeasi ora, acelasi pret la bilete, in locatii diferite. Oricum, tipu cu bratarile era cam ametit. Nu stiu ce naiba nu statea cineva la usa si-ti punea stampila cum era pana acuma. Apropo, intrarea la concertele din Jazz tot timpu s-a facut pe partea aia, ca doar n-ai vrea sa intri prin scena. In rest poti intra pe care parte vrei.

Deci, concert. Pe la 21 si un pic au gatat soundcheck-u foarte amuzant, si placut cand incercau piese din repertoriu. Apoi din microfon se aude "Multumim! .... Va rugam a pune muzica." Dupa care se tireaza. Am ramas mut. Au revenit pe la 22 cand au si inceput sa cante pe bune.

Concertu a fost misto, au cantat tot albumu (sau aproape tot, n-am contabilizat, oricum ce am vrut sa aud au cantat), ceva piese noi (sau vechi da nu le stiam eu, n-am inteles) si 3 cover-uri, dintre care am retinut Massive Attack - Teardrop.

La bis au bagat inca un cover, Radiohead (n-am inteles pentru ce) si Political Animals. N-au cantat Solitude! Desi a fost singura piesa strigata de public. Marog, daca aveam de ales intre Solitude si Political Animals, alegeam a doua. Au tupeu ce pot sa spun!

Per total a fost un concert fain, din relatarea ta cred ca la fel ca la kumm, ca-s prea multe coincidente deja.

Dave said...

Stiam eu ca stau rau cu auzul. M-au derutat si bancnotele de 1 leu pe care le intindeau oamenii. Mi se pare inadmisibila atitudinea lor, adica sa nu cante singura piesa pe care a cerut-o publicul. Sper ca nu au avut atatea figuri pe metru patrat pe scena ca astia de la Kumm, ca, deocamdata, nu prea au de ce. Cam cati platitori de bilet au fost?

Andrei Vajna II said...

Nu ma pricep la numarat public da as zice cam 100-150. In fata erau cam pana unde incepe barul, dar nu inghesuiti, si mai erau cei din spate care stateau jos sau de vorba.

In orice caz a fost destul de multa lume in comparatie cu celelalte concerte din Jazz. Nu asa de multi ca la Luna Amara, dar cred ca aproape la fel de multi ca la Trooper.

Anonymous said...

Da, stai prost cu urechile, a fost 13 lei de la bun inceput ca si la Kumm. Nenea cu bratarile parea cam ametit si dezorientat, nu stiu de ce n-a stat la intrare, i-ar fi fost mai usor... treaba lui. Au fost 3 cover-uri: Incubus - Anna Molly, Massive Attack - Teardrop si Radiohead - Where I End And You Begin. Si pe langa albumul Panikon cantat in intregime (toate cele 12 piese), au mai fost alte 5 piese noi. Atmosfera a fost super, sound-ul bun, iar faptul ca n-au mai cantat Solitude e un detaliu prea marunt in comparatie cu tot ce s-a cantat la acest concert, si la felul cum s-a cantat. Sunt consternat ca lumea e nemultumita dupa un concert excelent de 20 de piese care a oferit de toate, doar fiindca nu s-a cantat o amarata de piesa. Damn, people, grow up! N-au cantat, asta e, ii rogi frumos sa cante data viitoare si le multumesti pt un show de zile mari.

Anonymous said...

Oameni, mai iesiti in lume si mergeti la concerte. Vorbiti de trupe de zici ca e meci de fotbal, cand face gesturi cu mana la galerie sau e arogant?
In al doilea rand nu judeci o trupa la soundcheck. Cluburile la noi nu tin usa inchisa inainte de concerte asa ca tot bagatorul de seama sta frumos si deranjeaza oamenii care ar trebui sa aiba parte de putina intimitate, fara public.
Si pe urma poti sa mergi si la radiohead sa strigi 'Creep' ca daca ala nu vrea s-o cante n-o canta si i se falfaie de ce scrii tu pe forum. O trupa e naspa ca nu canta ce zice publicul, ca nu e marioneta? La concerte nu e ca la radio unde suni sa-ti puna piesa preferata. Wake up!!!

Dave said...

N-am judecat trupa Grimus dupa soundcheck. Pur si simplu, nu mi-a placut locul unde s-a desfasurat concertul. Recunosc ca e si vina mea ca nu am ajuns mai devreme sau ca nu mi-am rezervat o masa. Radiohead ca Radiohead, dar aici vorbim de cei de la Grimus, care ar trebui sa fie fericiti ca publicul cunoaste o piesa si o cere in concert. Dupa cum am spus, trupele cu un singur hit trebuie sa il cante la fiecare concert. Asta e povara lor.

Anonymous said...

Dave, de cand e Grimus trupa de un singur hit? Si de cand e Solitude acel hit??? De fapt, care piesa de la Grimus a fost vreodata hit? Intr-adevar acum exista sanse ca piesa Backseat Driver sa ajunga hit, fiind difuzata in rotatie pe Radio Guerilla si intrand in top direct pe 6! Mult prea mult se exagereaza cu Solitude, si fie vorba intre noi, foarte multe piese Grimus sunt muult mai reusite decat Solitude. Dar e drept ca trebuie sa asculti albumul ca sa tragi concluzia asta. Sa incerc sa fac o comparatie cu fotbalul. Hit a fost meciul CFR-Chelsea, urmarit de 300 de milioane de oameni in direct pe tot globul. Pe de alta parte, Poli-Partizan o fi considerat hit de timisoreni si suporteri, dar restul de 299,99 milioane de oameni care au vazut CFR - Chelsea nici nu stiu cine e Poli. Nu mai arunca cu vorbe gratuite daca nu ai argumente sa le sustii.

Dave said...

In cazul Grimus, hit e piesa pe care o stie publicul cel mai bine, pe care o cere si pe care se manifesta. Si asta se vede cu ochiul liber. Sunt convins ca trupa Grimus are piese mult mai bune decat Solitude, la fel cum trupa Kumm are piese mai bune decat 1000 de chipuri. Dar cand a fost vorba de miscare si cantat, poporul a percutat doar la 1000 de chipuri.

Anonymous said...

eu am stat destul de aproape de scena, in stanga, si din toata aglomeratia de oameni care au fost vineri la concertul Grimus, cei care strigau Solitude se puteau numara pe degetele de la 2 maini (erau cam 6 sau 7). restul publicului se uita la ei cu mirare, aplauda si astepta ca trupa sa revina pe scena pt bis. asa ca nu mi se pare ca e cazul sa generalizam, cand cei care au strigat solitude nu erau nici 10% din cei prezenti.

Dave said...

Daca au cerut-o 10% dintre cei prezenti, inseamna ca e un fel de hit. Eu nu as fi stiut ce sa cer. Cred ca ar fi fost primul concert la care nu aveam in gand vreo piesa anume pe care vroiam sa o ascult. Le-as fi luat cum ar fi venit. Poate la Anna Molly as fi vibrat putin.

Andrei Vajna II said...

Eu am stat mai in spate si te asigur ca s-a auzit clar cand a strigat publicul. Nu erau doar niste ametiti dupa tejghea.

Marog, hit e pentru ca publicul o cunoaste. Dar in afara de asta e si buna piesa, printre cele mai bune ale lor. Si daca nu ma insel, au si avut ceva premii sau nu stiu ce, prin Marea Britanie, n-am fost prea atent.

Eu unul sunt de acord sa cante ce vor. Nu cred ca au fost aroganti. De fapt, daca stau sa ma gandesc bine, orice artist ar trebui sa fie arogant in fata publicului. Altfel ar canta pop. Si dupa cum spuneam, daca n-ar fi cantat Political Animals si ar fi cantat Solitude, m-as fi suparat.